بيمه عيوب پنهان و اساسي ساختمان

در اين مطلب شرايط و تعاريف بيمه عيوب پنهان و اساسي ساختمان شرح داده شده است

در حال حاضر قسمت عمده ای از دارائی های بخش دولتی و خصوصی در پروژه های ساختمانی سرمایه گذاری می گردد . روند رو به رشد ساخت و ساز در سالهای اخیر مستلزم توجه به نوع و سطح کیفیت ساختمان ها و نیز  مقاوم نمودن آنها در مقابل خسارت های فیزیکی ناشی از طراحی نادرست ، ساخت معیوب به کارگیری مواد مصالح معیوب و خطرات تبعی مرتبط می باشد .

 در این زمینه شرکت بیمه دانا با ارائه پوشش بیمه ای ، سازه های یاد شده را از تاریخ صدور گواهی پایان کار کلی ساختمان به مدت ده سال تحت پوشش قرار می دهد .

عیوب پنهان عبارت است از هر گونه نقص در سازه های اصلی ساختمان که در زمان صدور گواهی پایان کار و گواهی تایید بررسی فنی آشکار نشده باشد.

بیمه‌گذار در بیمه نامه

مجریان، مالکین اولیه ساختمان و یا هر شخص حقیقی یا حقوقی که متعهد پرداخت حق بیمه است.

ذینفعان در بیمه  نامه

مالکین ساختمان در زمان بهره‌برداری

حق بیمه

حق بیمه مبلغی است که میزان آن در شرایط خصوصی بیمه نامه تعیین شده و بیمه گذار مکلف است به بیمه گر پرداخت نماید. این حق بیمه با توجه به درخواست بیمه گذار مبنی بر پوشش تورم تعدیل می گردد.

سرمایه مورد بیمه در بیمه LDB

1 ) ارزش کارهای سازه مبلغ کل برآورد انجام کار برای احداث سازه‌های اصلی و جانبی
2 )  ارزش سایر کارهای ساختمانیارزش سایر کارهای انجام شده مانند محوطه‌سازی، احداث جاده‌های مورد نیاز، استخر، برج آب، پل وسیله نقلیه یا عابر و ...

3 ) هزینه جلوگیری از تخریب یا توسعه خسارت در صورت درخواست بیمه‌گذار

4) هزینه پاک سازی و برداشت ضایعات در صورت درخواست بیمه‌گذار .

خطرات تحت پوشش در بیمه LDB

هرگونه نقص در سرمایه مورد بیمه ناشی از طراحی غلط (خلاف استانداردها، قوانین و مقررات، انجام محاسبات نادرست و ...)، مواد یا مصالح معیوب و اجرای نادرست کار (اجرای ضعیف یا نادرست توسط پیمانکار یا مجری در بخش‌های استراکچرال، مکانیکال یا الکتریکال) که در طی اعتبار بیمه‌نامه به بیمه‌گر اعلام می‌شود و در زمان صدور گواهی پایان کار و گواهی تأیید بازرس فنی بیمه‌گر، آشکار نشده باشد به شرح زیر: - دو سال اول از تاریخ شروع پوشش بیمه‌ای (جبران هر نوع خسارت فیزیکی وارد به سازه‌های اصلی و جانبی ساختمان به علت عدم رعایت استانداردها) - سال سوم تا دهم از تاریخ شروع پوشش بیمه‌ای (جبران هر نوع خسارت فیزیکی وارد به سازه‌های اصلی و جانبی ساختمان ناشی از نقص در سازه‌های اصلی ساختمان به علت یکی از موارد فوق‌الذکر) بند 13 از ماده 2 شرایط عمومی بیمه‌نامه

استثنائات بیمه LDB

مطابق موارد مندرج در بیمه‌نامه LDB که اهم آن عبارتند از جنگ، واکنش‌های هسته‌ای، خرابکاری، اعمال عمدی یا سهوی بیمه‌گذار یا کارکنان وی، صاعقه، انفجار، آتش‌سوزی، سیل، طوفان، زلزله، خسارات ناشی از ساختمان‌ها یا تأسیسات مجاور، نگهداری نامناسب از سازه، فرسودگی، تغییر رنگ، ترک‌های سطحی، خسارات ناشی از تعمیرات، تغییرات و اضافات، سرقت و ...

مدت بیمه LDB

ده سال از تاریخ تکمیل کار یا صدور گواهی پایان کار کلی ساختمان توسط شهرداری با تأیید بازرس فنی بیمه‌گر. لازم به ذکرست که صدور بیمه‌نامه همزمان با شروع فعالیت ساخت و ساز می‌باشد ولی تاریخ شروع پوشش بیمه‌ای، سرمایه قطعی بیمه‌نامه و حق بیمه قطعی بر اساس گزارش بازرس فنی بیمه‌گر طی الحاقی به بیمه‌گذار ابلاغ خواهد شد.

بازرس فنی بیمه‌گر در بیمه LDB

شخصی حقوقی است که از طرف بیمه‌گر وظیفه کنترل، بررسی و صدور گواهی تأیید آزمایشات، نقشه‌ها، مقادیر کار و اسناد مشابه مربوط به ساختمان و یا هر موضوع مورد نیاز بیمه‌گر و دیگر مدارک مربوط به ساختمان به منظور ارزیابی و تعیین میزان ریسک تحت پوشش این بیمه‌نامه را بعهده دارد. نظارت بازرس فنی از ابتدای گرفتن جواز کار و شروع عملیات ساختمانی شروع گردیده و تا اتمام کار و دریافت گواهی پایان کار کلی از شهرداری ادامه می‌یابد و باید در هر مورد کلیه مدارک به بازرس بیمه‌گر ارائه شود. لازم به ذکرست که بازرس فنی نمی‌تواند هیچ گونه نظر انتقادی یا پیشنهادی بر روی طراحی یا روش کار به بیمه‌گذار داشته باشد و صرفاً باید عدم رعایت استانداردها را کنترل نماید؛ همچنین بازرس فنی نمی‌تواند مستقیماً به بیمه‌گذار از لحاظ عدم رعایت استانداردها یا اصلاح کار و یا احیاناً توقف کار اعمال نظر نماید و بایستی نظرات و مطالب خود را در قالب گزارش تهیه شده در اختیار بیمه‌گر قرار دهد تا بیمه‌گر طی یک نامه رسمی به بیمه‌گذار اعلام نماید.
در صورت مشاهده هر نوع عیب یا نقص، بازرس بیمه‌گر مراتب را از طریق بیمه‌گر به بیمه‌گذار اعلام می‌نماید و پس از رفع موارد مشاهده شده باید تأییدیه بازرس بیمه‌گر اعلام گردد در غیر این صورت موارد معیوب از شمول پوشش بیمه‌ای مستثنی شده یا نرخ حق بیمه بالاتر رفته و یا اساساً از پذیرش ریسک خودداری می‌گردد. همچنین مراتب از طریق بیمه‌گر به مراجع صدور پایان کار شهرداری‌ها جهت اقدامات مقتضی اعلام می‌گردد.

 

 

خطرات تحت پوشش بیمه نامه عیوب اساسی و پنهان ساختمان

-  خسارت های ناشی از اجرا و طراحی نادرست و همچنین مصالح نامرغوب

-  هزینه هایی که به منظور جلوگیری از تخریب یا توسعه خسارت صورت گیرد

-  هزینه های لازم برای پاکسازی محل و برداشت ضایعات

-  هزینه های حرفه ای اجرا و طراحی مجدد سازه آسیب دیده

راهنمای دریافت خسارات بیمه

افت قیمت خودرو در زمان تصادف از جمله اتفاقاتی است که بیشتر افراد با این حادثه ناخوشایند مواجه می‌شوند. اما در چنین شرایطی چه باید کرد؟

راهنمای دریافت خسارت بیمه

مشکلات حقوقی بیمه

اصولاً بیمه یک قرار داد و توافق بین شرکت یا سازمان بیمه ای با افراد حقیقی و حقوقی جامعه است . هرگونه توافقی که شده باشد لازم الاجراست .

معرفی تیم حقوقی مشکلات بیمه

همه چیز درباره بیمه تکمیلی دانا

ارائه کارت طلایی به بیمه شدگان، طرح آنکال 24 ساعته پزشکان بیمه دانا، سیستم مشاوره و ارجاع و ... از خدمات بیمه تکمیلی است.

معرفی بیمه تکمیلی بیمه دانا